Recensie uit dagblad Trouw
Erasmus Kamerkoor — Sempre l'amor
'Eeuwigdurende liefde' of 'altijd weer die liefde': de titel van de jubileum-cd die het Erasmus Kamerkoor uitbracht, kan op twee-erlei wijze worden uitgelegd. En hoewel in negentig procent van de vocale muziek de liefde bezongen wordt, valt het op deze in eigen beheer uitgebrachte cd eigenlijkwel mee. 'Triade' (1999) , van Jacques Reuland bijvoorbeeld wandelt flink uit de pas: drie teksten in drie verschillende talen die het oorlogsgeweld uit de vorige eeuwaan de kaak stellen en waarin de componist laat horen dat hij met koren weet om te gaan. Met de vocaliteit van de werken van Ter Veldhuis, Tarenskeen, Reuland en Hendrik Andriessen zit het sowieso wel goed op deze cd. Het Erasmus Kamer- koor kan voluit laten horen wat het in huis heeft. Vooral de vrouwenstemmen munten uit in homogeniteit en natuurlijkheid. De Missa 'Splendor Veritatis' van Hendrik Andriessen uit 1928 vormt op deze cd het meest gedateerde werk, maar in vergelijking met de koormuziek van Ter Veldhuis en Tarenskeen toch ook weer niet. Deze beide inmiddels vijftigjarige componisten klampen aan bij de motto's 'Nieuwe Schoonheid' en 'anything goes' en schuwen het schatgraven in hetverleden geenszins. Dat kan interessante resultaten opleveren, maar er staat te weinig van eigen vinding tegenover. Dirigent Romain Bischoff eist ongetwijfeld veel, maar heeft inhoudelijk en zangtechnisch wel wat te vertellen; hij stuwt de koorleden naar grote hoogten.
Kees Arntzen
Trouw, 19 juli 2001.